Gr | En

Εικονική περιήγηση στο Βέλος ΙΙ

Το αντιτορπιλικό ΒΕΛΟΣ D-16 (πρώην USS CHARRETTE DD 581) ναυπηγήθηκε στην Βοστώνη των ΗΠΑ, στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Καθελκύστηκε στις 3 Ιουνίου του 1942 και τέθηκε σε υπηρεσία στις 18 Μαΐου 1943.

Το USS Charrette κατέπλευσε από τη Νέα Υόρκη στις 20 Σεπτεμβρίου 1943 για να συνοδεύσει το αεροπλανοφόρο Monterey στην υπηρεσία του στον Ειρηνικό. Φτάνοντας στο Περλ Χάρμπορ στις 9 Οκτωβρίου, το Charrette συμμετείχε σε ασκήσεις εκπαίδευσης μέχρι τις 10 Νοεμβρίου, όταν απέπλευσε με την Task Force 50 (TF 50) για αεροπορικές επιδρομές κατά ιαπωνικών βάσεων στις Νήσους Μάρσαλ.
Εικονική περιήγηση στο Βέλος ΙΙ

Παρουσίαση 360 Εικονικής περιήγησης



Ο Ρόλος του Charrette στις Συμμαχικές Επιτυχίες κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο

Ο Ρόλος του Charrette στις Συμμαχικές Επιτυχίες κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο
Κατά τη διάρκεια του πολέμου, το Charrette συμμετείχε σε πολλές σημαντικές επιχειρήσεις, όπως οι επιδρομές στα νησιά Kwajalein και Eniwetok, και στην επιχείρηση κατά των Ιαπώνων στο Truk. Συμμετείχε επίσης στη Μάχη της Θάλασσας των Φιλιππίνων και στην υποστήριξη των αποβάσεων στο Leyte Gulf. Το αντιτορπιλικό εκτελούσε καθήκοντα συνοδείας και ανθυποβρυχιακής άμυνας, συμβάλλοντας αποφασιστικά στην επιτυχία των συμμαχικών επιχειρήσεων.

Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, το Charrette τέθηκε σε εφεδρεία και αργότερα μεταφέρθηκε στην Ελλάδα τον Ιούλιο του 1959, όπου μετονομάστηκε σε Βέλος (D16).

Στην υπηρεσία του Ελληνικού Ναυτικού, το Βέλος συμμετείχε σχεδόν σε όλες τις ασκήσεις του ελληνικού και του ΝΑΤΟ και έπαιξε ενεργό ρόλο στις κρίσεις με την Τουρκία τα έτη 1964, 1967, 1974 (Κυπριακή κρίση) και 1987.

Το Βέλος ως Μουσείο του Αντιδικτατορικού Αγώνα: Από την Απόσυρση στην Αποκατάσταση

Στις 25 Μαΐου 1973, το Βέλος, υπό τη διοίκηση του Νίκου Παππά, ενώ συμμετείχε σε άσκηση του ΝΑΤΟ, αγκυροβόλησε στη Φιουμιτσίνο της Ιταλίας και αρνήθηκε να επιστρέψει στην Ελλάδα, διαμαρτυρόμενο κατά της δικτατορίας. Αυτή η ενέργεια προκάλεσε διεθνές ενδιαφέρον για την κατάσταση στην Ελλάδα. Ο κυβερνήτης και έξι αξιωματικοί ζήτησαν πολιτικό άσυλο και παρέμειναν στην Ιταλία ως πολιτικοί πρόσφυγες.

Το Βέλος αποσύρθηκε από την ενεργό υπηρεσία στις 26 Φεβρουαρίου 1991, έχοντας διανύσει 362.622 ναυτικά μίλια στην 48χρονη καριέρα του. Το 1994, το Βέλος κηρύχθηκε Μουσείο του Αντιδικτατορικού Αγώνα. Μετά από εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης, το πλοίο μεταφέρθηκε στο Ναυτικό Πάρκο Παράδοσης στο Παλαιό Φάληρο, Αθήνα, στις 26 Ιουνίου 2002, όπου παρέμεινε μέχρι τις 9 Σεπτεμβρίου 2019. Από τις 9 Σεπτεμβρίου 2019, το Βέλος αγκυροβολήθηκε στον παραλιακό χώρο της Θεσσαλονίκης, κοντά στο Μέγαρο Μουσικής της πόλης και είναι επισκέψιμο. Το Βέλος θεωρείται ακόμα σε ενεργό υπηρεσία.
Το Βέλος ως Μουσείο του Αντιδικτατορικού Αγώνα: Από την Απόσυρση στην Αποκατάσταση

Πίσω στις Δημοσιεύσεις